MOODLE - co to jest
Napisane: 19 gru 2012, 15:43
Najprościej mówiąc czy pisząc jest to darmowa, wielofunkcyjna i wielozadaniowa platforma zdalnego nauczania oraz centralna baza danych dla materiałów dydaktycznych. Ale po kolei:
- Dokument elektroniczny: pod tym pojęciem rozumiemy pliki z danymi takie jak dokumenty Word, Excel, prezentacje PowerPoint, dokumenty OpenOffice, pliki PDF, filmy, muzyka i inne możliwe do przetwarzania przez komputer.
- Platforma zdalnego nauczania: od długiego czasu pojęcia takie jak nauka on-line, e-learning są znane dydaktykom prowadzącym zajęcia, choć nie wszyscy z dobrodziejstw tych pojęć korzystają. Generalnie chodzi o to aby zajęcia w całości lub części przenieść do postaci elektronicznej z wykorzystaniem komputera. Pomysł jest dość leciwy bo już w latach 80tych istniały programy wspomagające nauczanie takie jak Norton Guides, ETeacher, Derive i wiele innych. Jednak były to programy sztywno skonfigurowane a możliwość ich personalizacji była żadna lub w najlepszym razie nikła. Dodatkowo były to programy, które uruchamiało się na komputerach stacjonarnych i tylko tam można było z nich korzystać. Platforma MOODLE to zupełnie inne podejście do tematu. Jak już zostało nadmienione jest to serwis internetowy z wszystkimi dobrodziejstwami czyli dostęp online z dowolnego miejsca na świecie, pracujący w profesjonalnym systemie hostingowym zapewniający stały i niezawodny dostęp 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu. Dodatkowo nie wymaga praktycznie żadnej konfiguracji po stronie użytkownika więc dla celów edukacji dorosłych jak i dzieci nadaje się idealnie. Wszystkie materiały mamy dostępne online zawsze i wszędzie. Jeśli nauczyciel posługuje się dowolnymi materiałami w postaci elektronicznej MOODLE umożliwi ich umieszczenie w jednym, centralnym miejscu, zdefiniowanie uprawnień (czyli kto może co przeglądać a kto może co modyfikować) oraz udostępnienie wybranych treści uczniom. Treściami mogą być łącza do stron www, statyczne i interaktywne strony www, dokumenty PDF, Word, Excel, OpenOffice, prezentacje PowerPoint, filmy, muzyka i wiele innych. Za pomocą MOODLE można także przeprowadzać bogate w formę ankiety, testy i sprawdziany wiedzy. Oceny, których skala może być definiowana przez porwadzącego, zapisywane są do bazy dzięki czemu można w późniejszym czasie generować statystyki i analizy. Platformę MOODLE nazywa się też czasem LMS - Learning Management System czyli system zarządzania nauką oraz materiałami multimedialnymi dydaktycznymi.
- Platforma webowa: inaczej mówiąc platforma WWW czyli coś z czego korzystamy poprzez przeglądarkę internetową. Do obsługi całego systemu jest potrzebna tylko przeglądarka internetowa taka jak FireFox, Chrome, SeaMonkey, InternetExplorer, Opera czy inna. Oznacza to także, iż dostęp do platformy mamy z komputera PC, MAC, dowolnego smartfonu, tabletu czy innego urządzania na którym mamy zainstalowaną przeglądarkę www oraz oczywiście dostęp do internetu. Dzięki takiej obsłudze MOODLE jest w użytkowaniu tak proste jak FaceBook , NK, Tweeter, Google czy dowolny inny serwis internetowy. Nic nie trzeba instalować, nabywać szczególnej wiedzy czy dodatkowo konfigurować Wystarczy zalogować się dokładnie tak jak do każdego innego serwisu internetowego.
- Wielozadaniowa: platforma MOODLE jet wielozadaniowa jak FaceBook czy inne portale tego typu. Jednocześnie obsługuje wielu użytkowników (najczęściej uczniowie) zapewniając wspólny dostęp do tych samych materiałów tworzonych przez jednego lub wielu prowadzących zajęcia. Czyli taka tablica i kreda, tyle że bardziej uniwersalna. Prowadzący ma pełny i stały dostęp do materiałów co pozwala modyfikować je w dowolnym czasie i miejscu podobnie uczeń może korzystać z nich w dowolnej chwili.
- Centralna baza danych: wszystkie elektroniczne dokumenty jakimi posługuje się prowadzący zajęcia mogą być umieszczone w MOODLE i osiągalne zawsze i wszędzie za pomocą przeglądarki internetowej. Wobec tego MOODLE staje się centralną bazą danych dokumentów multimedialnych wspomagającą procesy nauczania. Z bazy mogą korzystać zarówno nauczyciele jak i uczniowie dzięki rozbudowanej konfiguracji uprawnień.
- Konta i uprawnienia: MOODLE oferuje bogaty w opcje zestaw kont oraz uprawnień. Wszystkich możliwości nie sposób tu opisać więc zostaną przedstawione tylko najważniejsze idee. Jak większość tego typu portali każdy użytkownik aby mógł korzystać z MOODLE musi posiadać w systemie konto, niezależnie czy jest to prowadzący, gość czy uczeń. Tym co będzie odróżniało poszczególne grupy od siebie będą uprawnienia dostępu. Przykładowo nauczyciel będzie miał prawo modyfikować poszczególne kursy (w szkole mogą to być odwzorowania przedmiotów) tworząc w nich nowe lekcje czy tematy, dodając i modyfikując materiały takie jak pliki tekstowe, multimedia, testy natomiast uczeń może otrzymać prawo tylko do przeglądania tych materiałów oraz np. do wysyłania prac zaliczeniowych. Gość może nie mieć prawa do czegokolwiek lub mieć dostęp tylko do wybranych kursów. W naszym przykładowym serwisie nauka.netstudio.net.pl gość ma prawo dostępu tylko do jednego kursu. Jednak w tym przypadku aby korzystać z uprawnieni gościa należy zalogować się na swoje konto. Tak więc mamy tu wyraźny rozdział pomiędzy konta oraz uprawnienia. Poziomów zabezpieczeń jest więcej (np role systemowe takie jak Twórca kursów) ale tym prowadzący nie muszą się zajmować. Ich rola ogranicza się do prowadzanie poszczególnych, przypisanych im kursów.
- Darmowa: platforma MOODLE jest darmowa i stale rozwijana przez społeczność związaną z tym projektem, działająca już od 1999 roku co zapewnia nam stabilną i pewną sytuację. Z MOODLE korzysta już ogromna ilość placówek edukacyjnych, prawie każda uczelnia wyższa i wiele szkół średnich. Stale powstają nowe wersje oraz nowe dodatki do platformy co pozwala nam na stałe jej ulepszanie i podnoszenie atrakcyjności oraz korzystanie z nowych narzędzi dla podnoszenia poziomu jakości edukacji. Statystyki https://moodle.org/stats pokazują jak wiele osób i instytucji korzysta już z MOODLE.
- Po polsku: jak w każdym dobrym rozwiązaniu programowym mamy dostępny język polski, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby zmienić na dowolny inny wspierany przez twórców platformy MOODLE.
Podsumowując: należy pamiętać, iż to prowadzący uczy a nie technika czy sama platforma. Jest ona przewidziana jako elastyczne narzędzie wspomagające proces nauczania tak jak kolorowa kreda na lekcji geometrii czy przybory malarski na plastyce. Dla nauczycieli może ona być wspaniałym elektronicznym pomocnikiem natomiast dla ucznia kolorowym, multimedialnym zeszytem-książką do której będzie z przyjemnością powracał. Czy tak będzie zależy tylko od nas - twórców zawartości MOODLE.
Linki:
https://moodle.org/
- Dokument elektroniczny: pod tym pojęciem rozumiemy pliki z danymi takie jak dokumenty Word, Excel, prezentacje PowerPoint, dokumenty OpenOffice, pliki PDF, filmy, muzyka i inne możliwe do przetwarzania przez komputer.
- Platforma zdalnego nauczania: od długiego czasu pojęcia takie jak nauka on-line, e-learning są znane dydaktykom prowadzącym zajęcia, choć nie wszyscy z dobrodziejstw tych pojęć korzystają. Generalnie chodzi o to aby zajęcia w całości lub części przenieść do postaci elektronicznej z wykorzystaniem komputera. Pomysł jest dość leciwy bo już w latach 80tych istniały programy wspomagające nauczanie takie jak Norton Guides, ETeacher, Derive i wiele innych. Jednak były to programy sztywno skonfigurowane a możliwość ich personalizacji była żadna lub w najlepszym razie nikła. Dodatkowo były to programy, które uruchamiało się na komputerach stacjonarnych i tylko tam można było z nich korzystać. Platforma MOODLE to zupełnie inne podejście do tematu. Jak już zostało nadmienione jest to serwis internetowy z wszystkimi dobrodziejstwami czyli dostęp online z dowolnego miejsca na świecie, pracujący w profesjonalnym systemie hostingowym zapewniający stały i niezawodny dostęp 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu. Dodatkowo nie wymaga praktycznie żadnej konfiguracji po stronie użytkownika więc dla celów edukacji dorosłych jak i dzieci nadaje się idealnie. Wszystkie materiały mamy dostępne online zawsze i wszędzie. Jeśli nauczyciel posługuje się dowolnymi materiałami w postaci elektronicznej MOODLE umożliwi ich umieszczenie w jednym, centralnym miejscu, zdefiniowanie uprawnień (czyli kto może co przeglądać a kto może co modyfikować) oraz udostępnienie wybranych treści uczniom. Treściami mogą być łącza do stron www, statyczne i interaktywne strony www, dokumenty PDF, Word, Excel, OpenOffice, prezentacje PowerPoint, filmy, muzyka i wiele innych. Za pomocą MOODLE można także przeprowadzać bogate w formę ankiety, testy i sprawdziany wiedzy. Oceny, których skala może być definiowana przez porwadzącego, zapisywane są do bazy dzięki czemu można w późniejszym czasie generować statystyki i analizy. Platformę MOODLE nazywa się też czasem LMS - Learning Management System czyli system zarządzania nauką oraz materiałami multimedialnymi dydaktycznymi.
- Platforma webowa: inaczej mówiąc platforma WWW czyli coś z czego korzystamy poprzez przeglądarkę internetową. Do obsługi całego systemu jest potrzebna tylko przeglądarka internetowa taka jak FireFox, Chrome, SeaMonkey, InternetExplorer, Opera czy inna. Oznacza to także, iż dostęp do platformy mamy z komputera PC, MAC, dowolnego smartfonu, tabletu czy innego urządzania na którym mamy zainstalowaną przeglądarkę www oraz oczywiście dostęp do internetu. Dzięki takiej obsłudze MOODLE jest w użytkowaniu tak proste jak FaceBook , NK, Tweeter, Google czy dowolny inny serwis internetowy. Nic nie trzeba instalować, nabywać szczególnej wiedzy czy dodatkowo konfigurować Wystarczy zalogować się dokładnie tak jak do każdego innego serwisu internetowego.
- Wielozadaniowa: platforma MOODLE jet wielozadaniowa jak FaceBook czy inne portale tego typu. Jednocześnie obsługuje wielu użytkowników (najczęściej uczniowie) zapewniając wspólny dostęp do tych samych materiałów tworzonych przez jednego lub wielu prowadzących zajęcia. Czyli taka tablica i kreda, tyle że bardziej uniwersalna. Prowadzący ma pełny i stały dostęp do materiałów co pozwala modyfikować je w dowolnym czasie i miejscu podobnie uczeń może korzystać z nich w dowolnej chwili.
- Centralna baza danych: wszystkie elektroniczne dokumenty jakimi posługuje się prowadzący zajęcia mogą być umieszczone w MOODLE i osiągalne zawsze i wszędzie za pomocą przeglądarki internetowej. Wobec tego MOODLE staje się centralną bazą danych dokumentów multimedialnych wspomagającą procesy nauczania. Z bazy mogą korzystać zarówno nauczyciele jak i uczniowie dzięki rozbudowanej konfiguracji uprawnień.
- Konta i uprawnienia: MOODLE oferuje bogaty w opcje zestaw kont oraz uprawnień. Wszystkich możliwości nie sposób tu opisać więc zostaną przedstawione tylko najważniejsze idee. Jak większość tego typu portali każdy użytkownik aby mógł korzystać z MOODLE musi posiadać w systemie konto, niezależnie czy jest to prowadzący, gość czy uczeń. Tym co będzie odróżniało poszczególne grupy od siebie będą uprawnienia dostępu. Przykładowo nauczyciel będzie miał prawo modyfikować poszczególne kursy (w szkole mogą to być odwzorowania przedmiotów) tworząc w nich nowe lekcje czy tematy, dodając i modyfikując materiały takie jak pliki tekstowe, multimedia, testy natomiast uczeń może otrzymać prawo tylko do przeglądania tych materiałów oraz np. do wysyłania prac zaliczeniowych. Gość może nie mieć prawa do czegokolwiek lub mieć dostęp tylko do wybranych kursów. W naszym przykładowym serwisie nauka.netstudio.net.pl gość ma prawo dostępu tylko do jednego kursu. Jednak w tym przypadku aby korzystać z uprawnieni gościa należy zalogować się na swoje konto. Tak więc mamy tu wyraźny rozdział pomiędzy konta oraz uprawnienia. Poziomów zabezpieczeń jest więcej (np role systemowe takie jak Twórca kursów) ale tym prowadzący nie muszą się zajmować. Ich rola ogranicza się do prowadzanie poszczególnych, przypisanych im kursów.
- Darmowa: platforma MOODLE jest darmowa i stale rozwijana przez społeczność związaną z tym projektem, działająca już od 1999 roku co zapewnia nam stabilną i pewną sytuację. Z MOODLE korzysta już ogromna ilość placówek edukacyjnych, prawie każda uczelnia wyższa i wiele szkół średnich. Stale powstają nowe wersje oraz nowe dodatki do platformy co pozwala nam na stałe jej ulepszanie i podnoszenie atrakcyjności oraz korzystanie z nowych narzędzi dla podnoszenia poziomu jakości edukacji. Statystyki https://moodle.org/stats pokazują jak wiele osób i instytucji korzysta już z MOODLE.
- Po polsku: jak w każdym dobrym rozwiązaniu programowym mamy dostępny język polski, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby zmienić na dowolny inny wspierany przez twórców platformy MOODLE.
Podsumowując: należy pamiętać, iż to prowadzący uczy a nie technika czy sama platforma. Jest ona przewidziana jako elastyczne narzędzie wspomagające proces nauczania tak jak kolorowa kreda na lekcji geometrii czy przybory malarski na plastyce. Dla nauczycieli może ona być wspaniałym elektronicznym pomocnikiem natomiast dla ucznia kolorowym, multimedialnym zeszytem-książką do której będzie z przyjemnością powracał. Czy tak będzie zależy tylko od nas - twórców zawartości MOODLE.
Linki:
https://moodle.org/